הפוליטיקה של האוכל

הפוליטיקה של האוכל היא סדרת דוקו חושפנית העוקבת אחר מפת האינטרסים הכלכליים והפוליטיים כפי שבאם באים לידי ביטוי על מדפי "הסופרמרקט" ומשפיעים על הצלחת של כל אחד מאתנו. "הסופרמרקט" הוא כבר מזמן לא רק מכולת שכונתית, הוא "הקצה" של עולם שלם של אינטרסים כלכלים, המאחדים קבוצות עסקים מקומיות ובינלאומית. עסק סבוך של בריתות עסקיות המחוברות זו לזו ברשתות כלכליות ואינטרסים נסתרים מעין הציבור, של כסף, שליטה, המרכיבים יחד את המשולש: הון-שלטון-מזון. לכאורה מדובר בחוויית שפע אופיינית לתקופה בה אנו חיים. אך מדובר באשליית שפע בלבד - בשל הריכוזיות, בשל העדר השקיפות ובשם האינטרסים המגולמים בכל מוצר שמוצא דרכו אל המדף, לרוב מבלי שאנו הצרכנים מבינים או מודעים לסיבה שהוא שם. אל מול רשתות השיווק - אנחנו, הצרכנים חיים באשליית ידע ובחירה, אנו מניחים לגורמים כלכליים להיות "הציידים והלקטים" עבורנו, ובעודנו עושים זאת אנו פועלים לא פעם בניגוד לאינטרסים הבריאותיים, והכלכליים, והתזונתיים שלנו.  באמצעות ראיונות וצילומים בלעדיים חושפת הפוליטיקה של האוכל את מפת האינטרסים שמרכיבה בסופו של דבר את הסל המשפחתי של מוצרי הצריכה הכי בסיסים של כל אחד מאיתנו. הסדרה מחולקת לארבעה פרקים, עלפי מחלקות: לחם, ירקות ופירות, בשר וחלב. 

*העבודה על הסדרה נמשכה כשנתיים, כללה עשרות ראיונות עם כלל בעלי העניין, ידע ואינטרסים. ביניהם האנשים הכי בכירים ולא מוכרים כלל לציבור במשולש ההון – שלטון- מזון. כמו כן, לראשונה צולמה ספינת משלוחים חיים מבפנים. בנוסף, במהלך העבודה על הסדרה, בעקבות מעקב עיתונאי שונו חלק מהתקנות הנוגעות ליצור לחם בישראל. 


פרק הלחם 

פיצול האישיות של מדינת ישראל

מה בעצם אנחנו אוכלים – שאנחנו קונים לחם בסופר. למה מוצרי קמח המלא עדיין יקרים באופן משמעותי, וממותגים כמוצרי צריכה לעשירים בלבד? האם זה מחויב המציאות או תולדה של תעשיה חזקה, ורגולטור חלש? איך זה קשור לעובדה שכמעט ואין מאפיות קטנות בישראל. 


פרק הירקות והפירות

מותה של החקלאי הארצישראלי: 

החלקאי הישראלי שסיפק ירקות ופירות גוסס. הוא חייב כסף לבנק, לשוק האפור או לרשת שיווק דורסנית. צריכת הפירות והירקות בישראל נמצאת בירידה מתמדת ובעבור אלפי משפחות בישראל יותר קל לקנות שוקולד פרה מתפוח או בננה. איך שינו רשתות השיווק את השוק הפירות והירקות בארץ, כיצד הן משחקות במחירים ובהיצע, ולמה כולנו מפסידים מזה. 


פרק החלב 

טובעים בחלב 

ישראל היא מעצמת חלב בינלאומית. במשך שנים חונכנו להאמין שחלב הוא מוצר טבעי, בריא, וחיוני. מקרר החלב בסופרמרקט גדל באלפי אחוזים מדי שנה. מי מרוויח, מי מפסיד מהאובססיה הלאומית לחלב, כמה חלב אנחנו באמת צריכים לצרוך, ולמה משרד הבריאות מסרב לפרסם המלצה תזונתית חד משמעית. 


פרק הבשר 

הדואופל הלאומי 

ישראל היא שיאנית צריכת בשר. מדינת ישראל אינה מסוגלת לייצר בשר לכלל צרכי האוכלוסייה ולכן רוב הבשר מיובא.שוק הבשר הוא שוק ששומר בקנאות על עמימות, המשרתת את כלל העוסקים ב. פרק הבשר חושף את מפת האינטרסים של שוק הבשר הכשר ומעלה את השאלה האם הצרכן הישראלי מרוויח מהשפע, או שאולי מדובר בניצול של החיבה הישראלית לבשר לטובת אינטרסים כלכלים גם על חשבון בריאות הציבור. 


קרדיטים: 

יוצרים: זאביק גורודצקי, הלית לוי ,ורד סמין שס

מפיקה ראשית: ורד סמין שס

צלם ראשי: עמרי תקוע 

עורכי וידאו: מיה בר, שי כרמלי 

בית הפקה: טדי הפקות